Ulasan Jurnal Kajian Tindakan [scribd id=16049853 key=key-1d1613s1azex70o1c2ri]

Sunday, May 3, 2009

Aktiviti 1:
Soalan: Refleksi Selepas mengikuti program Bina Insan Guru

1) Refleksi Masalah:
  • Pengurusan masa yang tidak konsisten
  • Kurang keyakinan dalam diri
  • Tidak berani untuk kehadapan
  • Stamina tidak mantap
  • Emosi yang tidak stabil
  • Kadang-kala tidak sependapat dalam satu kumpulan tetapi tidak berani untuk meluahkan pendapat kerana bimbang menyakiti hati

2) Penambahbaikan:

  • Perlu bijak merancang masa untuk diri dan aktiviti
  • Sentiasa bersikap proaktif untuk berjaya
  • Self-confidence perlu dibentuk dari sekarang dan selama-lamanya
  • Sentiasa memantapkan stamina dengan aktiviti bersukan, bersenam dan sewaktu dengannya
  • Belajar untuk mengawal emosi
  • Berani untuk menyatakan pendapat sendiri dan berani untuk menerima kritikan

3) Rancang pelan tindakan untuk menambahbaik, Matlamat (umum):

-Membentuk diri untuk menjadi insan yang seimbang dari aspek jasmani, emosi, rohani dan intelektual.

Objektif:


1) Melatih diri untuk sentiasa bersedia menghadapi cabaran
2) Melatih diri untuk sentiasa menepati masa dan bijak menguruskan masa
3) Membentuk keyakinan diri yang mantap dan proaktif

4) Pelan tindakan: Langkah-langkah yang perlu di ambil:


1) Melatih diri untuk sentiasa menepati masa dalam apa jua keadaan
2) Tidak melengahkan segala urusan
3) Sentiasa percaya pada kebolehan diri dengan sentiasa menyatakan dalam diri: "AKU BOLEH!!!"
4) Banyakkan membaca buku-buku motivasi untuk membentuk jati diri yang
mantap
5) Sentiasa muhasabah diri dengan melihat kebesaran Allah
6) Menjadikan kejayaan orang lain sebagai pemangkin untuk kejayaan diri sendiri


Rancang bagaimana ingin mengumpul data:

  • Kenal pasti segala masalah
  • Senaraikan kelemahan diri
  • Sentiasa bertanya pada kawan dan orang lain tentang kekurangan diri kerana mereka merupakan cermin pada diri sendiri

Aktiviti 2

Soalan: Bentuk kumpulan dalam bidang yang sama

Jawapan:

Ahli kumpulan:

Siti Hajjar Hasnaa Yahya P48622 (Ketua)

Robiah Mohamad P48601(Pencatat)

Shamsurena Shamsudin P48625(Pembentang)

Soalan: Refleksi ke atas masalah atau penambahbaikan dalam pengajaran dan pembelajaran sesuatu tajuk.

Jawapan:

Pendidikan Islam: bahagian Adab & Akhlak

Tajuk: Batas-batas Pergaulan Tingkatan 5

Masalah:

1) Masalah komunikasi (loghat bahasa)

2) Body language dan eye contact (gesture badan)

3) Intonasi suara – mendatar

4) Pembahagian masa

5) Pengawalan bilik darjah – bising

6) Kurang ilmu pengetahuan atau persediaan dalam pengajaran

Penambahbaikan:

1) Belajar meningkatkan gaya komunikasi verbal dan non-verbal dengan menghadiri seminar dan majlis rasmi yang lain.

2) Fokus dan bergerak aktif dari aspek gesture badan. Hilangkan perasaan segan dan malu.

3) Pengawalan suara dengan banyakkan latihan melalui pemerhatian daripada ceramah-ceramah yang boleh dijadikan panduan.

4) Bijak membahagikan masa dengan objektif pengajaran.

5)Tidak bias pada mana-mana pelajar dengan bersikap adil serta mempelbagaikan teknik dan strategi pengajaran.

6) Guru perlu mengulangkaji dan banyakkan membaca untuk membina makna dan ilmu.

Strategi atau Kaedah:

1) Kaedah pengajaran masteri iaitu guru berusaha menyampaikan ilmu yang boleh difahami pelajar sebelum beralih kepada topik yang lain.

2) Kaedah pengajaran konstruktivisme dengan membina makna dan pengalaman serta pengetahuan yang sedia ada.

3) Kaedah berpusatkan pelajar dengan mempelbagaikan aktiviti berkumpulan dan permainan.

No comments:

Post a Comment